کاربرد ازن در تصفیه آب استخر

کاربرد ازن در تصفیه آب استخر

کاربرد ازن در تصفیه آب استخر

ازن در بسیاری از صنایع قابل استفاده است. یکی از این صنایع، استخر شنا است، در مورد کاربرد ازن در تصفیه آب استخر بصورت مختصر در ذیل توضیح خواهیم داد.

به دلیل نگرانی مردم در مورد کلر و ترکیبات جانبی سرطانزای حاصل از واکنش های آن، امروزه تعداد بیشماری از استخرهای خصوصی، عمومی، پارک های آبی و استخرهای هتل ها و آب نماها از تکنولوژی ازن استفاده می کنند که به علت مزایای فراوان و توانایی بسیار بالای این روش، استفاده از ازن روز به روز در حال افزایش است.

ازن قوی ترین اکسیدکننده تجاری در دنیا شناخته شده و تمام میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، ویروس ها، اسپورها و تخم انگل ها را از بین می برد و همچنین به علت اکسید کنندگی بالا مانع از رشد جلبک می گردد.

تاثیر ازن بر باکتری
تاثیر ازن بر میکروارگانیسم ها

روش تصفیه آب استخر بوسیله ازن در سطح جهان و مورد تایید مراکز مختلف جهانی از جمله WHO ، FDA و … می باشد. ازن هم اکنون در جهان به عنوان ضدعفونی کننده پیشرو در زمینه های آب آشامیدنی، آب معدنی، هوا، استخر، محصولات کشاورزی، انبارها، سردخانه ها، کانتینرهای حمل مواد غذایی، سطوح، سالن ها، صنایع لبنی، کارخانجات مواد غذایی و خطوط تولید و بسیاری زمینه های دیگر شناخته شده است.

چرا ازن از کلر برای تصفیه آب استخر بهتر است؟

مکانیسم اثر ازن و کلر بر روی میکروارگانیسم ها کاملا متفاوت است. ازن بر روی دیواره میکروارگانیسم ها تاثیر می گذارد در حالی که کلر می بایستی از دیواره عبور کرده و دقیقا روی هسته عمل کند بنابراین ازن 3000 بار سریعتر از کلر عمل استریل نمودن را انجام داده و چون ازن روی دیواره تاثیر می گذارد طیف استریل کنندگی آن بسیار گسترده می باشد و باعث از بین رفتن میکروب ها و ویروس ها موجود در آب استخر از جمله وبا، هپاتیت و … می شود در صورتی که کلر این توانایی را ندارد.

کلر با بعضی از املاح آب تشکیل نمک داده که این نمک بر روی سطوحی مثل کاشی و سرامیک رسوب می دهد، در صورتیکه ازن نه تنها تشکیل نمک نداده بلکه به شفاف سازی آب کمک می کند. بدین صورت که بار ذرات معلق ریز ( کلوئیدی ) در آب را که باعث تیرگی آب می شوند را خنثی نموده و ذرات معلق را به هم می چسباند، که بدین ترتیب باعث موثرتر عمل کردن فیلتر موجود می شود.

ازن برخلاف کلر، ترکیبات فرعی مضر و سرطان زا مانند تری هالومتان ها تولید نمی کند. و بعد از ازناسیون اگر گاز اضافه باشد به حالت اکسیژن خالص در می آید و هیچگونه مواد زایدی باقی نمی گذارد. در نتیجه این اکسیداسیون، اکسیژن محلول در آب افزایش یافته و کیفیت آب استخر بهبود می یابد.

ازن کمتر از کلر باعث خوردگی دیواره استخر، لوله ها و … شده و ماندگاری آب استخر را نیز افزایش داده و باعث از بین رفتن بو، رنگ و طعم موجود در آب استخر می شود.

ثابت شده است که تغییر شکل ناخن، قرمزی چشم ها و خارش پوست و همچنین ابتلای غیرمعمول غریق نجات ها و شناگران حرفه ای به آسم، ناشی از بخارات سمی حاصل از کلر در محوطه استخرها بوده است که این موارد در هنگام استفاده از سیستم ازن بوجود نمی آید.

ازن باعث حذف کلیه مواد آلی در آب می شود که با توجه به حذف آنها حتی در صورت اضافه کردن کلر باقیمانده به هیچ عنوان ترکیبات کلرآمیدی بوجود نخواهد آمد.

فواید ازن

  • ازن به منعقد کردن مواد آلی کمک می کند بنابراین فیلترهای شنی موثر عمل کرده و قادر به حذف مواد کلوئیدی ریز می گردد که در نتیجه باعث حذف جاروکشی کف استخرها می شود.
  • ازن با غلظت باقیمانده محلول حدود 5ppm و بالاتر، از بین بردن ویروس، باکتری و قارچ را صد در درصد تضمین می کند.
  • ازن تولید شده سه اتمی به آرامی به اکسیژن تبدیل می شود و باعث ماندگاری اکسیژن محلول در آب و درخشندگی آن و عدم نیاز به تعویض آب می گردد.
  • ازن هیچ باقیمانده سمی در آب باقی نمی گذارد.
  • ازن توسط ازن ژنراتورها در محل تولید می شود و نیاز به حمل و نقل نگهداری ندارد.
  • باکتری ها به مرور زمان نسبت به ازن مقاوم نمی شوند.
  • کاهش قابل ملاحظه مصرف آب به دلیل عدم نیاز به تعویض آب استخر
  • از بین بردن بو و طعم آب و تصفیه هوای سالن استخرها
  • از بین بردن تمامی میکروارگانیسم ها حتی هپاتیت، وبا و …
  • هزینه نگهداری پایین و افزایش شفافیت و زلالی آب
تایید شده توسط:
  • وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران
  • فدراسیون شنای جمهوری اسلامی ایران
  • سازمان غذا و داروی آمریکا
  • سازمان محیط زیست آمریکا
کاربرد ازن
ازن, ازن ژنراتور, تصفیه آب استخر با ازن, کاربرد ازن, کاربرد ازن در استخر شنا, کاربرد ازن در تصفیه آب استخر
نوشتهٔ پیشین
کاربرد ازن در پرورش ماهی
نوشتهٔ بعدی
کاربرد ازن در غلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید