اسمز معکوس RO

اسمز معکوس RO فرآیند فیزیکی است که می تواند از محلولی دارای ناخالصی مثلا آب نمک را به کمک یک غشا نیمه تراوا و فشار هیدرواستاتیک، حلالی تقریبا خالص تهیه نماید. این فرآیند برای جداسازی مولکول ها با اندازه کمتر از 0/001 میکرومتر نظیر یون ها، مولکول های آلی با وزن مولکولی کم بکار می رود.

RO
آب شیرین کن

جنس غشا از استات سلولز، پلی آمید و پلی فنیل اکسید می باشد که استفاده غشا از جنس استات سلولز متداول تر می باشد. غشا باید در مقابل حمله مواد شیمیایی یا بیولوژیکی مقاوم بوده و قدرت تحمل فشار اعمال شده را داشته باشد و از همه مهمتر در برابر تغییرات pH مقاوم باشند.

به طور کلی در اسمز معکوس فشار اسمزی مورد نیاز به غلظت نمک بستگی دارد اما در اغلب موارد بیش از 300psi می باشد. به ازاء هر 1000mg/l اختلاف در TDS تقریبا به 10psi فشار نیاز می باشد. اسمز معکوس قادر به نمک زدایی از آب دریا 36000mg/l تولید آب دارای جامدات محلول 300mg/l می باشد. اسمز معکوس را هیپرفیلتراسیون هم می نامند چون فشار مورد نیاز در این فرآیند زیاد است.

اساس کار اسمز معکوس

اگر یک غشا نیمه تراوا بین دو محلول با غلظت متفاوت قرار گیرد، مقداری از حلال از یک طرف غشا به طرف دیگر منتقل می شود. جهت طبیعی حرکت حلال از سمت محلول رقیق به سمت محلول غلیظ می باشد به گونه ای که محلول غلیظ تر، رقیق می شود. آب خالص از غشا عبور کرده و وارد آب شور می شود. بنابراین سطح آب نمک ( محلول غلیظ تر ) نسبت به سطح آب خالص بالاتر خواهد رفت. این اختلاف سطح در دو طرف غشا را فشار اسمزی می گویند.

حداکثر دمای آب در سیستم، بسته به نوع غشا 30 تا 50 درجه سانتیگراد می باشد. تجهیزات اسمز معکوس به صورت لوله ای فیبر تو خالی و مارپیچی طبقه بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید