تصفیه شیمیایی آب

در آب علاوه بر ناخالصی های معلق و کلوئیدی ممکن است ناخالصی هایی به صورت محلول دیده شود چون آب از استاندارهای خاصی از نظر املاح محلول تبعیت می نماید. در مواردی ضرورت ایجاب می کندنسبت به تقلیق نسبی املاح محلول آب ها اقداماتی بعمل آید. از مهمترین املاح محلول آب ها در این مورد می توان به سختی آب که مجموعی از املاح کلسیم و منیزیم است اشاره نمود. در بعضی نقاط دنیا یکی از مهمترین مشکل مصرف کنندگان آب کاربرد بالای صابون بعلت سختی آب های مصرفی می باشد. این موضوع در مورد دترجنت از اهمیت خاصی برخوردار نیست. بهمین دلایل تصفیه شیمیایی آب حائز اهمیت است.

کاهش املاح محلول آب برحسب نوع املاح با یکی از طرق زیر امکان پذیر است:

  1. استفاده از روش های تصفیه شیمیایی آب با کاربرد موادی نظیر آهک- آهک و کربنات سدیم و بعضی مواد شیمیای دیگر
  2. استفاده از رزین های مبادله یونی
  3. استفاده از سیستم های نمک زدایی نظیر تراوش معکوس RO، الکترودیالیز EDR روش های حرارتی و سایر روش های نمک زدایی از آب های شور و لب شور

اصولا وقتی سختی آب بالا باشد و این زیاد بودن سختی توام با بالا بودن سولفات و کلرور آب بود بهترین روش تقلیل آن و رسیدن غلظت آن ها تا حدود مورد نظر تصفیه شیمیایی است در حالیکه هدف از تصفیه آب کاهش سختی به تنهایی باشد روش مبادله یونی بهتر از سایر روش های تصفیه خواهد بود. تصفیه شیمیایی قادر است سختی کلسیم را تا 80 میلی گرم در لیتر برحسب کربنات کلسیم و سختی منیزیم را تا حدود 40 میلی گرم در لیتر برحسب کربنات کلسیم پایین آورد.

در روش های تصفیه شیمیایی آب خوشبختانه اکثر فلزات سنگین در صورت موجود بودن به صورت هیدروکسید از آب جدا می شود و مشکل رسوب گذاری آب های سخت در سیستم های گرمایش نیز از طریق تصفیه شیمیایی آب برطرف خواهد گردید.

از 1970 به بعد ارتباطی بین امراض قلبی و عروقی با سختی آب در آمریکا – انگلیس – کانادا – ژاپن و بعضی نقاط دیگر نیز به اثبات رسیده است. سبک کردن آب همچنین در بهبود کیفی آب دیگ های بخار – خنک کننده ها از نظر خوردگی و رسوب تاثیرگذار است.

حذف آهن، منگنز، سرب، جیوه و سیلیس و مجموع املاح محلول که در کیفیت آب آشامیدنی و صنعتی اهمیت زیادی دارد نیز از مهمترین مزایای سبک کردن آب ها است. تا 1990 توجه زیادی در سبک کردن آب با مصرف آهک اضافی بعلت کنترل تری هالومتان و حذف مواد آلی طبیعی قبل از کلرزنی مورد توجه بود. سبک کردن آب می تواند در pH حدود 10 نزدیک به 80 درصد TOC را هم حذف کند. در این عمل تزریق 10 تا 15 میلی گرم در لیتر سولفات فریک هم ضروریست.

مهمترین مزایای سبک کردن آب با آهک و کربنات سدیم عبارتند از:

  • حذف آهن و منگنز
  • کاهش مواد معلق
  • غیرفعال شدن باکتری ها و ویروس ها بعلت pH بالا
  • کنترل خوردگی و رسوب گذاری آب
  • حذف فلوئر زیادی
  • کمک به ضدعفونی شدن آب
  • کاهش کل املاح محلول مخصوصا املاح مولد سختی
  • حذف مواد رادیواکتیو

در مقابل موارد ذکر شده باید هزینه مواد مصرفی، تولید لجن نسبتا زیاد که دورسازی و تصفیه آن هزینه های بالایی دارد و احتمال خوردگی جدار تاسیسات در تماس با آب های سبک شده مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید