پیش تصفیه فاضلاب صنعتی

پیش تصفیه فاضلاب صنعتی

پیش تصفیه بعضی از عملیات واحد و فرآیندهای واحد را در بر می گیرد که جهت تولید یک پساب مناسب برای تصفیه ی بیشتر مناسب با هم ترکیب شده و در یک توالی منطقی قرار گرفته اند. اگر فاضلاب خام حاوی آلاینده های غیرقابل تجزیه باشد، پیش تصفیه عمدتا با استفاده از عملیات واحد صورت می گیرد و اگر فاضلاب حاوی آلاینده های سمی و قابل تجزیه باشد، در ابتدا پیش تصفیه با هدف حذف پیش سازها و سپس ایجاد شرایط مساعد برای میکروارگانیسم ها جهت فعالیت موثر می باشد.

ترکیب عملیات واحد و فرایندهای واحد جهت دستیابی به میزان پیش تصفیه مطلوب ضروری است.

عملیات واحد مورد استفاده عمدتا شامل: آشغال گیری، ته نشینی و شناورسازی، اختلاط، یکنواخت سازی و انتقال گازها هستند. واحدهای فرآیندی به کار رفته شامل تصحیح PH، انعقاد، اکسیداسیون و احیاء هستند.

هنگامی که فرآیندهای واحد ذکر شده در بالا به کار می روند، ترکیب فرآیندهای واحد وعملیات واحد مورد نیاز است. زیرا فرآیندهای واحد باعث تبدیل جامدات محلول یا کلوئیدی به حالت قابل ته نشینی می شوند. مطالعه ی تفضیلی تصفیه پذیری فاضلاب، مفید بودن عملیات و فرآیندهای واحد را نشان داده اند.

هنگامی که فاضلاب صنایع به فاضلاب رو مشترک تخلیه می شود، منجر به ایجاد تصفیه خانه مشترک شده و در هنگام تخلیه به درون فاضلاب شهری، تصفیه خانه فاضلاب نیاز است که برای هر دو مورد پیش تصفیه لازم است. در مواردی که فاضلاب ها خیلی قوی باشند، ممکن است تصفیه بیولوژیکی صنعت جهت تولید پساب مطلوب برای تخلیه به تصفیه خانه مشترک پساب یا تصفیه خانه فاضلاب ضروری باشد.

پیش تصفیه - فاضلاب صنعتی - پیش تصفیه ی فاضلاب صنعتی - پیش تصفیه ی فاضلاب - تصفیه ی فاضلاب صنعتی - تصفیه ی فاضلاب - تصفیه فاضلاب - پالود صنعت - مهندسین پالود صنعت - مهندسین پالود صنعت نیکان

کاربردهای مراحل پیش تصفیه به کار رفته برای فاضلاب های صنعتی مختلف به طور خلاصه در بخش های زیر توصیف شده اند.

عملیات واحد

آشغال گیری

برای حذف مواد شناور و بزرگ مانند لباس های کهنه در صنعت نساجی، الیاف ریز . پشم در کارخانه های پشم زنی، خرده های چوب و پوست درختان در صنعت کاغذ و خمیر کاغذ، چوب پنبه ها، بطری ها، شیشه های کوچک دارو در صنعت داروسازی، پوسا انداختن . پوست کندن میوه در صنعت کمپوت سازی میوه، پوست درخت بلوط مصرف شده، قطع زائده های چرمی در صنعت چرم سازی، خمیر مایه ی مستعمل و دیگر اجزای جامد مورد استفاده در کارخانه ی شراب سازی و آبجوسازی، کیسه های پلاستیکی، بطری ها و کارتن خالی در صنعت رنگرزی و وابسته به رنگ و لبنیاتی به کار می رود.

ته نشینی

به صورت ساده یا به دنبال انعقاد در صنعت سرامیک، صنعت معدن کاری، ذوب سنگ معدن، تراش آهن و فولاد(نورد کردن)، تصفیه روغن گیاهی و معدنی، صنعت تولید کاغذ، تولید چغندرقند، صنعت مهندسی و ساخت روغن به کار می رود.

شناور سازی

این روش در صنعت صابون و روغن، صنعت کاغذ، ساخت شوینده، صنعت معدن کاری و ساخت روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

اختلاط

در صنعت تولید پساب های با مقادیر PH متفاوت مانند ساخت مواد شیمیایی، آب های شست وشو و بازیابی شده از واحدهای نمک زدایی، تخلیه سریع از اتاق های دیگ بخار و برج های حنک کننده به کار می رود.

یکنواخت سازی

در فرآیندهای ساخت ناپیوسته مانند داروسازی، محصولات تخمیر، صنایعی که پساب های متفاوت با نوسانات زیاد کیفیت تولید می کنن، سازندگان مواد شیمیایی سمی مانند علف کش ها و آفت کش ها به کار می روند.

انتقال گاز

در تولید مواد شیمیایی با استفاده از هوای فشرده به دست می آید،که اکسیژن را تامین و به معلق نگه داشتن جامدات فاضلاب کمک می کند. یک گاز مانند آمونیاک می تواند به وسیله شناورسازی در برج محصور بسته شده با حلقه های سرامیکی حذف شود.

فرآیندهای واحد

تصحیح PH

در فاضلاب های حاوی غلظت های بالای چربی و روغن، با مقادیر PH بالا یا پایین، جامدات معلق بالا که می تواند منعقد و ته نشین شده، با محتوای مواد قابل تجزیه بیولوژیک بالا همراه با PH بالا یا پایین، حاوی فلزات سنگین که می تواند با تنظیم مقدار PH ته نشین شود، به کار می رود.

انعقاد

در همه فاضلاب های ذکر شده در قسمت تصحیح PH، به جز فاضلاب های با مقدار مواد قابل تجزیه ی بیولوژیکی بالا به کار می رود که لجن حاصله با محتوای آلی بالا می تواند به طور مناسب تصفیه و دفع شود.

اکسیداسیون و احیاء

در فاضلاب های با الاینده های قابل اکسید به صورت شیمیایی، مولکول های آلی متمایل به تصفیه بیولوژیکی بعد از اکسیداسیون، فاضلاب های حاوی فلزات سنگین قابل رسوب، فاضلاب های مقاوم به سیانید، فاضلاب های حاوی فنل و … به کار می رود. یکی از مزیت های جزئی اکسیداسیون، جبران قسمتی از اکسیژن مورد نیاز فاضلاب است.

تصفیه هوازی و بی هوازی

تصفیه هوازی یا بی هوازی در ادامه پیش تصفیه با عملیات واحد و فرآیندهای واحد ذکر شده در بالا صورت می گیرد. تصفیه فاضلاب های حاوی مواد قابل تجزیه بیولوژیکی بالا با فرآیندهای بی هوازی به دنبال فرآیندهای هوازی مقرون به صرفه خواهد بود.

پالود صنعت, پکیج تصفیه فاضلاب, پیش تصفیه فاضلاب صنعتی, تصفیه فاضلاب صنعتی, ساخت پکیج, طراحی و ساحت پکیج, فاضلاب صنعتی
نوشتهٔ پیشین
تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک
نوشتهٔ بعدی
گندزداهای ترکیبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید